Cibodas (21 april)

21 april 2023 - Cibodas, Indonesië

We krijgen een heerlijk ontbijt. De eigenaar laat ons weten wat we allemaal kunnen bezoeken. Hij stelt zijn scooter ter beschikking. Wel heel fijn want we zitten wat afgelegen en zouden anders niks kunnen doen.

We besluiten om naar een waterval te gaan, het eerste stukje kunnen we doen met de scooter volgens de eigenaar.

De baantjes zijn hier heel slecht, maar de scooters rijden overal door. Het is een gewoonte hier.

IMG_20230421_154753_1

We rijden door theevelden over een weg die je geen weg kan noemen. Na wat zoeken moeten we schuilen voor een onweersbui. We schuilen aan een oude theefabriek. Later blijkt dat deze fabriek, opgericht in de jaren 20 nog in bedrijf is.

1682145719320IMG_20230421_141615IMG_20230421_153244IMG_20230421_152244

Na de regenbui gaan we te voet verder, helaas zijn de smalle paadjes waterpoelen geworden en kunnen we niet verder.

We keren terug en proberen om met de scooter even de stad in te gaan. Wat een drukte op de baan, ze rijden hier helemaal anders dan bij ons. Gewoon gaan en de massa volgen want anders sta je stil.

We komen laat terug, de eigenaar is blij om ons te zien. Het vuurwerk is net begonnen, overal klinkt tromgeroffel en door de luidsprekers hoor je overal gezang. De ene zingt al valser dan de andere en de tekst is niet moeilijk: 'allahu akbar'. Dit gaat de hele nacht door, er worden vooral zoetigheden gegeten. Koekjes en snoep worden allemaal zelf gemaakt en wij hebben een paar potten gekregen waar we van mogen smullen.😋