Malang (29, 30 april en 1 mei)

29 april 2023 - Malang, Indonesië

Het is zaterdag en we wandelen wat rond om Malang te ontdekken, uiteindelijk komen we in het winkelcentrum terecht en gaan daar iets eten bij een foodcourt.

Zondag gaan we wel proberen om iets van onze dag te maken, we wandelen naar een sloppenwijk die een aantal jaren geleden opgeknapt is.

1683023935735IMG_20230430_131339IMG_20230430_132215

De huisjes zijn in verschillende kleuren geverfd en het ziet er wel leuk uit. Hiervoor moet je inkom betalen, je betaalt om bij de mensen binnen te kijken, interessant...De geuren moet je erbij nemen, de afwas doen ze in een beekje.

IMG_20230430_131742IMG_20230430_134252

Eigenlijk mag je blij zijn dat ze überhaupt de afwas doen. Vuilnis ligt hier te stinken in de volle zon, je ziet mensen tussen de vuilnis staan en ze recycleren weliswaar. Het is ook een manier om de afvalberg niet te groot te laten worden, efficiënt vinden wij het niet echt.

Vanavond om 23u30 vertrekken we naar de Bromovulkaan, we gaan dit doen met een gids. De gids pikt ons op aan het hotel en brengt ons tot aan de voet van een berg tegenover de vulkaan, het is een rit van bijna 3u. Hierna stappen we over in een Jeep, deze brengt ons naar een uitkijkpunt zodat we de zonsopgang met zicht op de Bromovulkaan kunnen zien. De rit duurt bijna een uur, na een 10 minuten verdwijnt de weg en rijden er tal van Jeep's door elkaar door een woestijnachtig landschap. Iedereen probeert zo snel mogelijk boven te geraken om de mooiste spot te hebben voor de zonsopgang. We wanen ons even in de rally Paris-Dakar. Het is druk, 1 mei is voor de Indonesiërs ook een feestdag en dus een ideale dag om de Bromovulkaan te bezichtigen. Bij aankomst vormt er zich al een file van de 4x4's. We wandelen snel de laatste 100 m en gaan dan een koffie drinken?!

1683024726565

Een uur later gaan we naar het uitkijkpunt, er staat al redelijk wat volk. De gids leidt ons naar een zijwegje, het is vrij gevaarlijk in het donker. We volgen even maar dan is het voor ons goed, we hebben een plekje gevonden. Het heeft geen zin om halsbrekende toeren uit te halen om nog net een paar meter verder te geraken.

IMG_20230501_050623IMG_20230501_051924IMG_20230501_052358

Hoe mooi is dit om te zien, het landschap rondom de vulkaan is bedekt met een wolkenbed en er komt rook uit de vulkaan! Na veel foto's en filmpjes en veel verwondering is het tijd om naar de Bromovulkaan zelf te gaan en deze te beklimmen. Natuurlijk willen al de mensen hetzelfde en staan we in de file met onze Jeep.

Na een tijdje komt er beweging in de caravaan en rijden we naar een vlakte tussen de vulkaan en andere bergen. Nu kunnen we zien waar we vannacht gereden hebben tijdens de rally naar boven.

IMG_20230501_064224IMG_20230501_063643

Na een kleine stop rijden we verder richting Bromo. 2 km voor de voet van de vulkaan worden we afgezet. Van hieruit lopen we verder, je kan hier met paardjes naar boven als je te lui bent om te wandelen. Helaas maken die luie toeristen hier gebruik van, de meeste paardjes zijn te klein en zakken bijna door hun poten. Het is 7u 's morgens en de temperaturen zijn nog verdraagzaam. Maar deze diertjes moeten dit ook op het heetst van de dag doen.😢

Wij beslissen om de klim zelf te doen uiteraard, amaai dat is niet niks. Na een stevige klim is er een hele reeks trapjes. Het is file, mensen gaan kreunend naar boven. Bovenaan heb je een prachtig uitzicht over de krater, de rotte eierengeur krijg je er gratis bij.

IMG_20230501_080239IMG_20230501_074508IMG_20230501_073846

Het eerste stukje is beveiligd met een railing, het is te zeggen op sommige plaatsen, op andere plaatsen is de railing in de krater gevallen. Je kan nog een stuk hogerop, op dit gedeelte is er gelukkig wat minder volk. Hier loop je op een smalle richel met langs beide kanten een afgrond. Het uitzicht is prachtig, soms verdwijnt de rookwolk een stukje en kan je nog dieper in de krater kijken.

IMG_20230501_074235IMG_20230501_094609

Rond 9u zijn we terug beneden aan de Jeep, we rijden wat verder om te ontbijten. In de namiddag zijn we terug aan het hotel, we gaan even slapen.

Wat een leuke trip!

1. Geert: